Ekologia to jeden z najważniejszych tematów pojawiających się w przestrzeni publicznej w ostatnich latach. Myślenie “ekologiczne” przeniknęło większość dziedzin życia społecznego. Ekologia od lat jest też modnym tematem w biznesie, a jej znaczenie nasiliło się ostatnio, m.in. dzięki coraz bardziej świadomym konsumentom. E-commerce nie jest tu wyjątkiem.
Z opublikowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej raportu Green Generation 2020 wynika, że trzech na czterech (76%) polskich konsumentów zaobserwowało nieprzyjazne dla środowiska praktyki w e-handlu(marek, sklepów, producentów i dostawców.)Przejawiają się one m.in. stosowaniem folii do pakowania przesyłek, pakowaniem produktów spożywczych w torby plastikowe i pakowaniem małych produktów w zbyt duże opakowania z wypełniaczami.
Coraz więcej polskich e-konsumentów oczekuje od dostawców zachowań proekologicznych. 31% kupujących on-line jest skłonnych zapłacić więcej za produkt, który nie będzie zapakowany w folię lub plastikową torbę.
44% konsumentów jest gotowych czekać dłużej na wysyłkę zakupionych towarów, jeśli mają być wysłane w ramach jednej dostawy. Większość z nich czekałaby na paczkę nawet od 3 do 5 dni, jednak około jedna trzecia respondentów pozwoliłaby w takim przypadku na 1 lub 2 dni opóźnienia.
Badanie pokazuje również, że Polacy kojarzą z ekologią Paczkomaty, które m.in. pozwalają na zmniejszenie liczby przejechanych kilometrów samochodami dostawczymi. Aż 76% kupujących on-line twierdzi, że Paczkomaty są rozwiązaniem bardziej ekologicznym niż zamawianie przesyłki kurierskiej.
Autorzy raportu wskazują też kilka dobrych praktyk pozwalających sprzedawcom pozyskać eko-konsumentów. Są to m.in.:
– opcja dostarczania paczek do PUDO, a nie tylko do domu konsumenta,
– użycie ekologicznych wypełniaczy do opakowań,
– dostawy pojazdami elektrycznymi,
– oznaczanie produktów ekologicznych,
– opcja rezerwacji produktu przez Internet, a następnie wypróbowania go w fizycznym sklepie.
Więcej: eizba.pl